Egy iskola segített szülők nélkül érkező ukrán menekült gyerekeken

A Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnáziumnak 100-120 külföldi diákja van. Az itt dolgozó tizenhárom magyar mint idegen nyelvszakos pedagógus mintegy 28 csoportban tanítja az idegen nyelvű tanulókat. Az intézményt nem érte felkészületlenül az ukrán menekültek oktatása sem, hiszen 2013 óta foglalkoznak külföldi diákokkal is. Erről beszélt Berczelédi Zsolt intézményvezető.

Utolsó aktualizálás: 2022.11.04.

Az iskola az első magyarországi két tanítási nyelvű intézmény Magyarországon, az itt oktatók évek óta foglalkoznak a tanulók integrációjával. Épp ezért erősen érintettek voltak az ukrán diákok fogadásában is.

Az egész azzal kezdődött, hogy megkereste őket a médiából is ismertté vált Ala Renska, aki szülők nélkül kelt át a határon. Az iskola részben számára húzott fel egy 16 fős minikollégiumot, gyakorlatilag egy korábbi, felújításnál használt konténerépületből. Ez a szülők anyagi és tárgyi támogatásával valósulhatott meg, mely 3 hónapnyi működésre volt elég. Ezek a 18 év alatti gyerekek szülők nélkül keltek át a határon, így az intézmény intézett számukra lakhatást és gyámságot is. Amíg ezek nem voltak meg, a menedékes státusz megszerzése és így az oktatásba való integráció sem lett volna lehetséges. (A hatósági intézkedések gyorsabbak voltak a médianyilvánosságnak köszönhetően, de még így sem volt egyszerű.)

A kollégium kezdetben engedély nélkül működött – hiszen a probléma megoldása sürgős volt -, ezért a kormányhivatalok megpróbálták a gyerekeket kihúzni az intézményből. Egy ellenőrzést követően oldódott meg a helyzet, miután az illetékesek látták, jó helye van a diákoknak.

Az integrációt azonnal megkezdték, a tanulókat hamar összekapcsolták az intézmény többi diákjával, a beilleszkedés segítése érdekében pedig különböző programokat, tanulószobát, nemzetközi érettségire való felkészülést, idegen nyelvű órákat szerveztek nekik. Az első félévben javarészt magyar mint idegen nyelv oktatásban részesültek, csoportos formában.

A gyerekeknél nagyon komoly probléma volt a mentális teher is: Az átélt trauma hatására pánikrohamok, szorongásos tünetek jelentkeztek náluk. Ennek oldására az oktatók orosz-ukrán nyelvű pszichológust szerveztek nekik a művészetterápia foglalkozások mellett.