Menedékesként a magyar oktatásban (VIDEÓ)
Miért fontos menedékesként iskolába járni? Hogyan élik meg ezt a külföldi gyerekek és a szüleik? Erre világít rá a Menedék Migránsokat Segítő Egyesület kisfilmje.
Miért fontos menedékesként iskolába járni? Hogyan élik meg ezt a külföldi gyerekek és a szüleik? Erre világít rá a Menedék Migránsokat Segítő Egyesület kisfilmje.
Az EDUA projekt keretében szakpolitikai javaslatcsomagot készítettünk az Ukrajnából menekült gyermekek oktatási helyzetének javítása érdekében. A javaslatcsomagot a nemzetközi gyakorlat és a magyarországi helyzet áttekintése vezeti be. A tanulmányt eljuttattuk a döntéshozóknak és a menekültellátásban érintett hatóságoknak. Sajnálatos módon nem érkezett semmilyen reakció. Maruzsa Zoltán ismételt megkeresésünkre azt válaszolta, hogy látta, de nem ért vele egyet.
Nyáron elkészült az angol fordítás, amit hamarosan eljuttatunk a nemzetközi szervezetekhez.
A Belügyminisztériumtól, illetve a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivataltól kapott információk alapján pontosítjuk a korábbi, az uniós adatszolgáltatásra és saját kutatásainkra alapuló adatokat. Az adatok alapján a létszám 4000 és 6000 között van, az érintett intézmények száma 1-2 ezer. A különböző forrásokból származó adatok értelmezéséhez további adatigénylésre van szükség.
AZ EDUA projekt keretében felmérést végeztünk Magyarországra menekült ukrán szülők és az ukrán óvodásokkal és tanulókkal foglalkozó pedagógusok között. A pedagógus kérdőívet 151, az ukrán nyelvű szülőit 20 fő (32 gyermekre vonatkozóan) töltötte ki. A kutatási zárójelentés tartalmazza az iskoláknak-óvodáknak küldött minikérdőívünk adatait is.
A Menedék Migránsokat Segítő Egyesület ingyenes módszertani workshopot tart minden érdeklődőnek.
A Menedék Migránsokat Segítő Egyesület folytatja Ukrán és menekült gyermekek iskolai integrációja című műhelymunkáját. Ezúttal a magyar mint idegen nyelv tanításáról és a trauma feldolgozásáról lesz szó.
Sok minden hiányzik a menekült gyerekeket, fiatalokat segítő szervezetek, szakemberek, pedagógusok munkájához az oktatás területén – többek között a széles körben elérhető, egymással megosztott információ és az érdekképviselet. Erre a problémára igyekszik fenntartható megoldást nyújtani az EDUA projekt, melyet a Civil Közoktatási Platform a Civil Kollégium Alapítvánnyal együttműködve, a United Way Magyarország támogatásával valósít meg. KI, MIT, HOGYAN: Ukrán menekült gyermekek a magyar közoktatásban címmel szeptemberben konferenciát szerveztek az EDUA projektben részt vállaló szervezetek. A konferenciaelőadások videói megtekinthetők youtube csatornánkon.
A MIRA interkulturális közösség az Artemisszió alapítvány berkein belül azért jött létre, hogy segítséget nyújtson Magyarországon élő menekülteknek. Ezt most te is megteheted, egy mentor és tutoring program kereteiben!
A kérdésre nem egyszerű a válasz. A médiában az idei évre vonatkozóan nem találkozunk adatokkal, és a hatóságoktól sem sikerült információt szereznünk. A menedékesekre vonatkozó alapadatok az Egyesült Nemzetek Szervezete Menekültügyi Főbiztossága (UNHCR) folyamatosan közzéteszi, azonban a kettős állampolgárok ebben nem szerepelnek. Értékes – bár nem teljeskörű – adatokhoz jutottunk, amikor e-mailben megkerestük az összes óvodát és állami iskolát.
Alább gyűjtjük a magyar nyelvtanulási lehetőségeket. Tanfolyamok, tankönyvek, szószedetek, applikációk. A lista folyamatosan bővül!