Felmérés ukrajnai menekülteket oktató pedagógusok körében
Az EDUA projekt keretében felmérést végzünk a hazánkban tartózkodó ukrajnai menekült gyermekek pedagógusai, segítői körében.
Az EDUA projekt keretében felmérést végzünk a hazánkban tartózkodó ukrajnai menekült gyermekek pedagógusai, segítői körében.
Az EDUA projekt keretében felmérést végzünk a hazánkban tartózkodó ukrajnai menekült szülők körében.
Az EDUA projekt nevében állásfoglalást kértünk és kaptunk az Oktatási Hivataltól azzal kapcsolatban, hogy a menekült tanulók esetén el lehet-e térni a középiskolai felvételi eljárás általános szabályaitól. Viszontválaszunkban további kérdéseket tettünk fel.
Az EDUA projekt célja, hogy ukrán menekülteknek és segítőiknek egy helyen biztosítsa az oktatással kapcsolatos legfontosabb információkat. Szeretnénk, ha valóban eljutnánk azokhoz, akiknek a legnagyobb szüksége van ránk, ezért szeretnénk hiteles információt kapni arról, az ország mely intézményeiben és hányan vesznek részt oktatásban és óvodai ellátásban menekült gyerekek. Kérjük, segítsd munkánkat az alábbi 1 perces kérdőív kitöltésével!
A Magyar Vöröskereszt és az IFRC országos készpénzes segélyprogramot indított az ukrajnai válság által érintett, kiszolgáltatott családok számára.
Ingyenes és online elérhetők lettek a tankönyvek amellett, hogy bárki bekapcsolódhat a központi online oktatásba Ukrajnában.
Ottucsák Melinda Anikó a zuglói Mező Ferenc Általános Iskolában menekült és külföldi gyerekek oktatásával foglalkozik, emellett pedig az itteni munkaközösség vezetője is. Írt már nyelvtankönyet menekült gyerekeknek és magyar mint idegen nyelv szakos hallgatókat vizsgáztat. Eközben egy módszertani központ fejlesztésén dolgozik kollégáival, mely általánosan orvosolná az idegen nyelvű diákok oktatásával kapcsolatos hazai hiányosságokat. Az EDUA konferenciáján hívta fel a figyelmet a hiányosságokra.
Évtizedek óta súlyos problémákkal küszködik a külföldi diákok oktatása Magyarországon. Viszont a háború és az ukrán tanköteles menekült gyerekek megjelenése miatt ez csak most tudatosult sokakban. A rendszerszintű hiányosságokat egyéni, alulról építkező megoldások igyekeznek enyhíteni, mint ahogyan azt Gombár Erzsébet, a zuglói Mező Ferenc Általános Iskola igazgatója és munkatársai is teszik – erről beszélt az EDUA konferenciáján.
A menedékes és külföldi gyerekeknek az oktatásban ugyanolyan jogaik és kötelezettségeik vannak, mint magyar állampolgár társaiknak. Ez a jogegyenlőség valójában azonban nem mindig jelent esélyegyenlőséget is – csak látszólagos ez a kedvező helyzet. Azért, hogy ezek a gyerekek jogaikkal élni is tudjanak, az a rendszer hiányosságaiból fakadóan nagyon komplex feladat. A Menedék Migránsokat Segítő Egyesület is részben ebben segít az Ukrájnából ide érkezőknek is. Ennek kapcsán beszélt a hazai körülményekről Bognár Katalin, az egyesület képviselője az EDUA konferenciáján.
Szülőknek és szakembereknek szánt kiadványok segítenek a menekültek traumáinak feldolgozásában. Négy nyelven, ingyenesen letölthető anyagok.